Τρίτη 7 Ιουνίου 2016

ΑΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ 3ου ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


ΑΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ
3ου ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 
 
Αγώνα δρόμου διανύει το υπουργείο Παιδείας για να προλάβει την υποβολή σχεδίου εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης προς έγκριση από τους δανειστές το αργότερο έως το τέλος Μαΐου του 2016.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διεξάγει υποτίθεται από τα τέλη Δεκέμβρη, «Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία». Στην πραγματικότητα γίνεται μια προσπάθεια από το υπουργείο να δημιουργήσει κλίμα αποδοχής και συναίνεσης στην εφαρμογή ήδη αποφασισμένων μέτρων, στην εφαρμογή ουσιαστικά του 3ου Μνημονίου στην εκπαίδευση.
Έτσι συγκροτήθηκε Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία με πρόεδρο τον κ. Αντώνη Λιάκο, η οποία καταθέτει πορίσματα πλήρως εναρμονισμένα με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, σε 12 προκαθορισμένα θέματα που θα αποτελέσουν σημεία αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Έχουν μια ιδιαίτερη σημασία τα εξής:
  • Υποχρεωτική Εκπαίδευση: Νηπιαγωγείο- Δημοτικό –Λύκειο. Απέναντι στο ενιαίο σχολείο, προωθείται το διαφοροποιημένο σχολείο που θα είναι αυτόνομο οικονομικά και παιδαγωγικά. Θα έχει και brand name όπως οι επιχειρήσεις. Το αυτόνομο και ταυτόχρονα αποκεντρωμένο σχολείο που προωθεί τόσο η επιτροπή «διαλόγου» όσο και το υπουργείο, θα είναι απόλυτα εξαρτημένο από τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της περιοχής του. Οι συνέπειες για τους μαθητές φτωχών περιοχών θα είναι τραγικές.
  • Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: Εδώ θεωρείται δεδομένη η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και προτείνεται καθαρά η εξεύρεση πρόσθετων πόρων (ιδιωτικά ιδρύματα, συμπράξεις με ιδιώτες, ΕΣΠΑ) και εξοικονόμηση πόρων (μέσω ψηφιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού σε σχολεία και πανεπιστήμια δηλαδή ψηφιακό βιβλίο ή μέσω της αξιοποίησης περιουσίας των δημόσιων σχολείων και πανεπιστημίων πχ αν οι φοιτητικές εστίες λειτουργούσαν σαν hostel νέων τον Ιούλιο και Αύγουστο θα κάλυπταν ένα μέρος των εξόδων). Εδώ πρέπει να πούμε ότι όλο και πιο συχνά ακούμε για δίδακτρα όχι μόνο για τα πανεπιστήμια αλλά και για τα σχολεία. Τον τελευταίο καιρό μετά από άρθρο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για δίδακτρα στα σχολεία ακούσαμε τις δηλώσεις του πρύτανη του ΑΠΘ καθώς και του δημάρχου Θεσσαλονίκης που πρότειναν δίδακτρα.
  • Αξιολόγηση –αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκόμενων στη διαδικασία της εκπαίδευσης: «η αξιολόγηση είναι κάτι το οποίο χρειάζεται στην ελληνική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της για τη βελτίωσή της. … και μαζί με τον προσδιορισμό των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος καθορίζονται και περιγράφονται λεπτομερώς οι δείκτες αξιολόγησης». Είναι λοιπόν φανερό ότι η σχολική μονάδα και οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται στο κατά πόσο υλοποιούν τους μνημονιακούς στόχους στην εκπαίδευση. Δηλαδή αξιοποιούν τις εγκαταστάσεις του σχολείου για εξοικονόμηση πόρων; θα διασφαλίσουν τη μεγαλύτερη χρήση της ιδιωτικής χρηματοδότησης; αν χρειαστεί θα ζητήσουν την χρηματοδότηση των γονέων –κηδεμόνων; θα φέρουν χορηγούς στα σχολεία; θα πάρουν πρωτοβουλίες για συνεργασίες και συμπράξεις δημόσιου –ιδιωτικού τομέα;
  • Αρχική Εκπαίδευση και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών. Η επιτροπή «διαλόγου» διαπιστώνει ότι « η Ελλάδα είναι ίσως η τελευταία χώρα στην ΕΕ στην οποία το πτυχίο σε ένα γνωστικό αντικείμενο θεωρείται ικανό προσόν για την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου» και προτείνει: α) Σχολές Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτικών, διετούς διάρκειας, οι οποίες θα περιλαμβάνουν τέσσερα εξάμηνα, από τα οποία τα δύο θα είναι εποπτευόμενη πρακτική άσκηση των εκπαιδευτικών. β) Δια βίου εκπαίδευση με κίνητρα ώστε να συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί.
Εν τω μεταξύ και ενώ διεξάγεται ο υποτιθέμενος διάλογος το υπουργείο Παιδείας προχωρά σε σαρωτικές αλλαγές σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πριν ακόμη θεσμοθετηθεί ο κόφτης κρατικών δαπανών, ο υπουργός Παιδείας τον εφαρμόζει στην εκπαίδευση με ιδιαίτερη βιασύνη δηλώνοντας πίστη και αφοσίωση στους δανειστές ενόψει της αξιολόγησης. Πρώτα απ’ όλα πέφτει ο κόφτης στις 20.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών για την επόμενη σχολική χρονιά. Ο ίδιος ο υπουργός δήλωσε ότι τη σχολική χρονιά 2016-17 θα διοριστούν μόνο όσοι έχουν δικαστικές αποφάσεις και τα όποια κενά θα καλυφτούν με διδασκαλία από τους ήδη υπάρχοντες εκπαιδευτικούς συναφών ειδικοτήτων.
Έχουν ήδη ψηφιστεί σε νόμους, τροπολογίες και Υπουργικές Αποφάσεις και θα ισχύουν από τον Σεπτέμβριο:
  • Νέα δομή αποκτούν τα ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά με δύο κύκλους σπουδών α) το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και β) το «Μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας» που ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η βεβαίωση παρακολούθησης του «Μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας» είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή σε εξετάσεις πιστοποίησης προσόντων, απόκτησης Πτυχίου Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 5. Νοσοκομεία, Τοπική Αυτοδιοίκηση, και άλλοι οργανισμοί έχουν εξασφαλίσει έτσι τσάμπα προσωπικό για τα επόμενα χρόνια.
  • Πλεόνασμα καθηγητών Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής θα προκύψει το Σεπτέμβρη λόγω της κατάργησης του μειωμένου ωραρίου κατά 3 ώρες των υπευθύνων εργαστηρίων σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Το διδακτικό ωράριο των υπευθύνων εργαστηρίων τομέων και ειδικοτήτων μειώνεται στις 2 ώρες ενώ οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ μπορούν να συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, ΙΕΚ και ΟΑΕΔ.
  • Νηπιαγωγεία: απαιτείται ένας (1) νηπιαγωγός για τουλάχιστον δεκατέσσερα (14) νήπια (από 7 που ίσχυε μέχρι τώρα). Με αυτή τη ρύθμιση θα εξαφανιστούν από τον εκπαιδευτικό χάρτη ή θα υποβιβαστούν εκατοντάδες νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα. Ενδεικτικά υπολογίζεται ότι από τα 1466 διθέσια νηπιαγωγεία της χώρας, στα 744 κλείνει άμεσα το ένα τμήμα τους και μετατρέπονται σε μονοθέσια.
  • Με την Υ.Α. για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοημέρου Δημοτικού Σχολείου»: καταργείται η πρωινή ζώνη του ολοημέρου (7-8πμ) ενώ το πρόγραμμα θα ολοκληρώνεται στις 1:15μμ και όχι στις 2:00μμ. Καταργείται ο δάσκαλος του ολοημέρου με την ώρα της σίτισης και της Μελέτης να καλύπτεται από τις πλεονάζουσες ώρες των δασκάλων της πρωινής ζώνης. Για να δημιουργηθεί τμήμα ολοήμερου προγράμματος μέχρι τις 4:00 μμ απαιτούνται 14 μαθητές με εργαζόμενους και τους δύο γονείς. Μειώνονται οι ώρες των ειδικοτήτων. Κόβεται η Θεατρική Αγωγή και η Ευέλικτη Ζώνη στην Ε’ και στη Στ’. Μειώνονται οι ώρες που διδάσκει ανά εβδομάδα ο δάσκαλος στην κάθε τάξη ως εξής: σε όλες τις τάξεις των ΕΑΕΠ κατά 2 ώρες ενώ στα κλασικά ολοήμερα κατά 2 ώρες στην Α και Β τάξη και 5 ώρες την εβδομάδα στη Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’. Με αυτή την Υ.Α. το υπουργείο εξοικονομεί 6.500 περίπου εκπαιδευτικούς για τα Δημοτικά Σχολεία, χιλιάδες λιγότερους μαθητές στα ολοήμερα και μια μεγάλη μείωση της δαπάνης για εκπαιδευτικό προσωπικό μιας και δε θα χρειαστεί ούτε αναπληρωτές να διορίσει.
  • Τέλος η συρρίκνωση της ειδικής αγωγής και το άμεσο κλείσιμο πολλών ειδικών σχολείων είναι πραγματικότητα.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό, μπροστά μας ανοίγεται η εξαθλίωση και η πείνα του 3ου μνημονίου και του κόφτη που αυτόματα με Προεδρικά διατάγματα και με διοικητικές πράξεις θα "κόβει" μισθούς, συντάξεις και δαπάνες για παιδεία, υγεία, πρόνοια.
Πρέπει να πάρουμε τους αγώνες στα χέρια μας. Η μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ ετοιμάζει συστηματικά την καταστροφή μας. Οι ομοσπονδίες ΟΛΜΕ –ΔΟΕ αντί να προετοιμάσουν και να οργανώσουν αγώνα ενάντια στην επερχόμενη εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση συμμετέχουν στον «εθνικό διάλογο» υπονομεύοντας έτσι την όποια κινητοποίηση του κλάδου.
Η Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών πιστεύει ότι πρέπει να υιοθετήσουμε αιτήματα και πολιτικές που θα καθιστούν δυνατή την επιβίωσή μας και τη σωτηρία της δημόσιας εκπαίδευσης. Να καταργήσουμε την Υπουργική απόφαση και όλες τις διατάξεις που διαλύουν ή καταργούν τμήματα της δημόσιας εκπαίδευσης. Να παλέψουμε να μην εφαρμοστεί η νέα νεοφιλελεύθερη αντιμεταρρύθμιση του "εθνικού διαλόγου", που συνεχίζει το καταστροφικό έργο των προηγούμενων. Αυτά δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν, όσο θα εφαρμόζονται μνημόνια, με τη συνέχιση πληρωμής του χρέους και την παραμονή μας στην όλο και περισσότερο εχθρική για τους λαούς ΕΕ και το ευρώ.
Να προχωρήσουμε σε Αγώνα Διαρκείας ενάντια στα νέα μέτρα. Να αποχωρήσουν τώρα ΔΟΕ και ΟΛΜΕ από τον «Εθνικό Διάλογο». Να συγκροτήσουμε επιτροπή αγώνα που θα ενημερώσει τους συναδέλφους και τους γονείς- εργαζόμενους, που θα οργανώσει και θα μαζικοποιήσει τις Γενικές Συνελεύσεις και τις κινητοποιήσεις.

ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ των ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
τηλ: 2310265730 , e-mail: antepithesi_ekp@hotmail.com